Jaki rower do streetu? Część 1 - rama

Kierując się wyborem ramy do streetu, powinniśmy najpierw ustalić, na jakich kołach będziemy jeździć. Do wyboru mamy koła o średnicy 24 i 26 cali. Kwestia gustu i wygody, jednakże koła o mniejszej średnicy w streecie sprawdzą się lepiej. Pozwoli to na zastosowanie ramy o krótkim tylnym widelcu. Zapewni to lepszą zwrotność roweru i łatwiejsze "wyrywanie" go do góry.

Rama do streetu powinna być niska,(rozmiar nie większy niż 16"), tak aby zapewnić ciału jak najwięcej swobody. Kolejną ważną rzeczą jest materiał z jakiego zrobiona jest rama. Generalnie mamy do wyboru ramy aluminiowe i stalowe (cro-mo). Główną zaletą aluminium jest niska waga sprzętu (nieco ponad 2 kg), więc jeśli zależy nam na jak najlżejszym rowerze, to wybór jest prosty. Jednakże aluminiowe ramy bardzo rzadko wyposażone są w poziome haki, co jest pewnym ograniczeniem.

Poza tym aluminium charakteryzuje się wysoką sztywnością, łatwiej tu o pęknięcia, które bardzo trudno naprawić. Ramy cro-mo są cięższe (ok. 3kg) jednak znacznie bardziej wytrzymałe. Trudniej tu o pęknięcia, ale jeśli już ramka nam pękła, to tanio, łatwo i szybko mozna to pospawać. Nowoczesne technologie pozwalają na cieniowanie - rury ramy są cieńsze w miejscach mniej narażonych na pęknięcie a dodatkowo pogrubiane w miejscach newralgicznych (przy spawach). Zabiegi takie nie tylko sprawiają że rama jest lżejsza, ale też dużo bardziej wytrzymała. Pozostaje jeszcze kwestia samego wyglądu; duże, kanciaste profile aluminium albo zgrabne rurki cro-mo.

Przykładowe ramy do streetu: stalowa i niżej aluminiowa.


Destroyer Street



Dartmoor Street Style


Małe podsumowanie
Rama aluminowa na pewno lepiej nada się dla początkujących riderów jak i tych, którzy cenią sobie lekki sprzęt. Z kolei cro-mo lepsze będzie dla bardziej wymagających i bardziej katujących swoje rowerki :)

------------------- część druga -------------------

0 komentarze for this post


Clicky Web Analytics